Javno zdravje in promocija zdravja v fizioterapiji
 
Modul: Fizioterapija
ECTS: 3
Nosilec predmeta: Andrea Backović Juričan, viš. pred.
Letnik: 2. letnik
 
           
Kontaktne ure predavanja: 30
Kontaktne ure seminar: 15
Kontaktne ure kabinetnih vaj:  /
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja:  /
Nosilec predmeta: Andrea Backović Juričan, viš. pred.
Izvajalci predmeta: Andrea Backović Juričan, viš. pred.
 
Stopnja: Visokostrokovni študijski program prve stopnje  
Semester: Zimski
Jezik: Slovenski
 
Cilji in predmetno
specifične kompetence:
Študent:
  • spoznali temelje javnega zdravja, promocije zdravja, preventive in vzgoje za zdravje/zdravstvene vzgoje ter postali vešči, kako uporabiti dotične teoretične principe v praksi;
  • znali z ustreznimi teoretičnimi, pedagoško/andragoškimi in didaktičnimi pristopi ter aktivnostmi ohranjati, krepiti in izboljšati zdravje pri vseh ciljnih skupinah ljudi in v različnih okoljih;
  • razvili stalno refleksijo svojega dela, dosegli osebnostno rast in razvili potrebo po stalnem strokovnemusposabljanju;
  • razvili profesionalen in podporen odnos do sodelavcev in ostalih članov tima.
   
Znanje in razumevanje:
  • pozna in razume osnove javnega zdravja;
  • pozna in razume različne javnozdravstvene pristope in ukrepe; 
  • pozna in razume osnove promocije zdravja ter različne poglede na promocijo zdravja in ohranjanje zdravja.
  • pozna in razume ravni preventive/zdravstvene vzgoje.
  • pozna in razume glavne značilnosti evalvacije in njeno uporabnost.
  • pozna posebnosti pri načrtovanju promocije zdravja pri različnih ciljnih skupinah in posameznikih ter v različnih okoljih. 
  • pozna in razume posebnosti zdravstvenovzgojnega svetovanja na področju telesne dejavnosti, spanja in sedentarneganačina življenja; 
  • pozna politike, organizacije, projekte in programe ter pristope promocije zdravja in telesne dejavnosti pomembne za fizioterapijo. 
Obvezna literatura:
  • Bauman, A.E. & Nutbeam, D., 2014. Evaluation in a Nutshell: a practical guide to the evaluation of health promotion programs. 2nd ed. North Ryde: McGraw-Hill.
  • Brownson, R.C., Baker, E.A., Deshpande, A.D. & Gillespie, K.N., 2018. Evidence-based Public Health. 3 rd ed. Oxford: Oxford University Press. 
  • Canadian Society for Exercise Physiology, 2021. Canadian 24-Hour Movement Guidelines. 
  • An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. Available at: https://csepguidelines.ca/.
  • Cavill, N., Kahlmeier, S., & Racioppi, F., 2006. Physical activity and health in Europe: evidence for action. Copenhagen: World Health Organisation Regional Office for Europe. 
  • Clavier, C. & Leeuw, E., 2013. Health Promotion and the Policy Process. New York: Oxford University Press.
  • Edelman, C.L. & Mandle, C.L., 2006. Health Promotion throughout the Life Span. 6th ed. St. Louis: Mosby Elsevier. 
  • Evans, D., Coursaftiki, D. & Fathers, C.P., 2017. Health Promotion and Public Health for Nursing Students. 3 rd ed. London: Learning Matters.  
  • Hoyer, S., 2005. Pristopi in metode v zdravstveni vzgoji. Ljubljana: Visoka šola za zdravstvo. 
  • Kemm, J., 2015. Health Promotion: Ideology Discipline and Specialism. Oxford: Oxford University Press.
  • Kiger, A.M., 2004. Teaching for Health. 3 rd ed. Edinburgh: Churchill Livingstone.
  • McKenzie, J.F., Neiger, B.L. & Thackeray, R., 2013. Planning, implementing, and evaluating health promotion programs. 6 th ed. Gleinview: Pearson. 
  • Melnyk, B.M. & Fineout-Overholt, E., 2015. Evidence-based practice in nursing & healthcare: a guide to best practice. 3 rd ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.
  • Naidoo, J. & Wills, J., 2012. Foundations for Health Promotion. 3rd ed. Edinburgh: Baillière Tindall/Elsevier. 
  • Nutbeam, D, Harris, E. & Wise, M., 2010. Theory in a nutshell: a practical guide to health promotion theories. Sydney: [s. n.].
  • Sočan, M., 2013. Javno zdravje: visokošolski učbenik za študijski program Zdravstvena nega. Jesenice: Visoka šola zdravstveno nego.
  • Scriven, A., ed., 2005. Promoting Health through Physiotherapy. (part 3). In: Health Promoting Practice: The Contribution of Nurses and Allied Health Professionals. New York: Palgrave MacMillan. 
  • Tones, K. & Green, J., 2004. Health Promotion: Planning and Strategies. London: Sage Publications.  
  • Tulchinsky, T.H., Varavikova, E. & Bickford, J.D., 2014. The New Public Health. Amsterdam; Boston: Elsevier.
  • Zaletel-Kragelj, L., Eržen, I. & Premik, M., 2007. Uvod v javno zdravje. Ljubljana: Medicinska fakulteta, Katedra za javno zdravje. 
  • Wills, J., 2007. Promoting Health. Oxford; Malden: Blackwell Pub.
  • World Health Organization, 2007. Steps to health: A European framework to promote physical activity for health. Copenhagen: World Health Organization, Regional office for Europe.
  • World Health Organization, 2019. Guidelines on Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep for Children under 5 Years of Age. Geneva: World Health Organization.
  • World Health Organization, 2020. Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. Geneva: World Health Organization.
  • Ustrezni znanstveni članki iz znanstvenih revij in zbornikov (po dogovoru z nosilcem oz. posameznimi izvajalci) / Relevant scientific articles in science journals and collection of articles (according to lecturer and other course co-workers)
  • Literatura in viri se po potrebi vsako leto sproti dopolnjujejo.
Priporočljiva literatura:


Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti:

Predavanja, skupinsko delo, igranje vlog.

Pogoj za pristop k izpitu:

  • 50% prisotnost na predavanjih
  • 100% prisotnost na seminarju in opravljen seminar
Metode ocenjevanja:
  • pisni in ustni izpit (70%)
  • seminarska naloga (30%)