Naslov predmeta:

Družbene neenakosti v zdravju in determinante zdravja

Nosilec predmeta:

doc. dr. Špela Razpotnik 

Izvajalec predmeta:

  • doc. dr. Špela Razpotnik
  • doc. dr. Katja Pesjak 
  • Hana Košan, strokovnjak iz prakse

Kontaktne ure predavanj:

40

Kontaktne ure seminar/seminarske vaje:

40/20

Kontaktne ure drugih oblik študija:

20

Individualno delo študenta:

130

ECTS:

10

Stopnja:

Bolonjski magistrski študij

Semester:

Letni

Jezik:

Slovenski
 

Cilji in predmetno
specifične kompetence:

 

Študent bo:

  • razumel sodobne paradigme in koncepte o zdravju in boleznih;
  • razumel pojem družbene neenakosti v zdravju, kaj jih povzroča, kako jih lahko zmanjšamo in izzive, ki jih le ta predstavlja;
  • osvojil znanja o različnih modelih dejavnikov zdravja in tako ključnih dejavnikih zdravja;
  • razumel pomen upoštevanja dejavnikov zdravja in bolezni pri načrtovanju promocijskih projektov;
  • seznanjen z epidemiologijo;
  • pridobil slovensko, evropsko in globalno dimenzijo neenakosti v zdravju in dejavnikov zdravja;
  • razumel bo povezanost družbeno strukturnih dejavnikov s položajem posameznih družbenih skupin;
  • seznanjen s pristopi, kako zmanjšati neenakosti v zdravju;
  • seznanjen z najnovejšimi ugotovitvami in priporočili WHO glede zmanjševanja neenakosti v zdravju.

Obvezna literatura:

 

 

 

 

 

Priporočljiva literatura:

  • Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije, 2010. Zdravje v Sloveniji. Ljubljana: Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije. 
  • Ule, M., 2003. Spregledana razmerja: o družbenih vidikih sodobne medicine. Maribor: Aristej. 
  • Sočan, M., 2013. Javno zdravje : visokošolski učbenik za študijski program Zdravstvena nega. Jesenice: Visoka šola zdravstveno nego.
  • European commission, 2013. Report on health inequalities in the European Union. Brussels: European commission,. Available at: http://ec.europa.eu/health/social_determinants/docs/report_healthinequalities_swd_2013_328_en.pdf
  • World Health Organization, 2008. Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Report from the Commission on Social Determinants of Health. Geneva: WHO; 2008. Available at: http://whqlibdoc.who.int/publications/2008/9789241563703_eng.pdf
  • Buzeti, T. & Maučec Zakotnik , J., 2008. Vlaganje za zdravje in razvoj v Sloveniji. Program MURA. Murska Sobota: Center za zdravje in razvoj Murska Sobota. Available at: http://czr.si/files/mura-vlaganje-za-zdravje-in-razvoj.pdf
  • Benach, J., Malmusi, D., Yasui, Y. & Martínez, J.M., 2013. A new typology of policies to tackle health inequalities and scenarios of impact based on Rose's population approach. J Epidemiol Community Health, 67(3), pp. 286-291. Available at: http://www.mascotfp7.eu/wp-content/uploads/2012/09/A-new-typology-of-policies-to-tackle-health-inequalities-and-scenarios.pdf 
  • Whitehead, M., 2007. A typology of actions to tackle social inequalities in health. J Epidemiol Community Health, 61(6), pp. 473.478. 10.1136/jech.2005.037242. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465710/pdf/473.pdf
  • Zurc, J., 2008. Biti najboljši: pomen gibalne aktivnosti za otrokov razvoj in šolsko uspešnost. Radovljica: Didakta.
  • Zaviršek, D., Djoković, N., Radešić, L., Meden, K., Đogić, K. & M. Kožman, 2019. Romske družine. Priročnik za razumevanje etične prakse v socialnem delu in drugih pomagajočih poklicih v podporo slovenskim Rominjam in Romom. Ljubljana: Društvo Mozaik – društvo otrok, pp. 41-55.

Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti:

  • Študent mora imeti diplomo na programih 1. stopnje in ga navedene vsebine zanimajo oziroma jih pri svojem delu potrebuje.

Metode ocenjevanja:

  • pisni izpit - 80 %
  • poster prezentacija - 20 %

Metode poučevanja in učenja:

  • Predavanja
  • Skupinsko delo 
  • Seminarsko delo
  • Uporaba avdovizualne opreme, posnetkov, spletne učilnice
  • Strokovna ekskurzija
  • Informativni obisk
  • Druge oblike študija: DOŠ bo potekal v obliki strokovnih obiskov, informativnih srečanj in dela v e-učilnici: 
  • Informativni/strokovni obisk pisarne Svetovne zdravstvene organizacije za Slovenijo in seznanitev s ključnimi dokumenti/priporočili SZO in ukrepi, kako zmanjšati neenakosti v zdravju
  • Seznanitev z aktualnimi projekti / programi, npr.:
  • a. Strokovni obisk Zavoda RS za šolstvo – Projekt Uživajmo v zdravju
  • b. Strokovni obisk Razvojne agencije Zgornje Gorenjske – Projekt Anima Sana
  • c) Program Živimo zdravo (implementiran je v različnih regijah Slovenije)
  • Delo v spletnem okolju – Soulbus-e-Coach