Komunikacija in medpoklicno sodelovanje v zdravstvu
 
Modul: Zdravstvena nega
ECTS: 3
Kontaktne ure predavanja: 30
Kontaktne ure seminar: 15
Kontaktne ure kabinetnih vaj:  
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja:  
Samostojno delo: 45
Nosilec predmeta:

doc. dr. Sanela Pivač
mag. Jožica Ramšak Pajk, viš. pred.

Letnik: 3. letnik
 
Komunikacija in medpoklicno sodelovanje v zdravstvu
 
Kontaktne ure predavanja: 30
Kontaktne ure seminar: 15
Kontaktne ure kabinetnih vaj:  
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja:  
Samostojno delo: 45
Nosilec predmeta:

doc. dr. Sanela Pivač
mag. Jožica Ramšak Pajk, viš. pred.

Izvajalci predmeta:
  • doc. dr. Sanela Pivač
  • mag. Jožica Ramšak Pajk, viš. pred.
Stopnja: Visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje  
Semester: Letni
Jezik: Slovenski
 
Cilji in predmetno
specifične kompetence:
Znanje in razumevanje:
  • razumevanje pomena neverbalne komunikacije in dobre verbalne komunikacije;
  • poznavanje modele komuniciranja in uporablja različne kanale sporočanja
  • poznavanje temeljne definicije komuniciranja in modele medosebnega komuniciranja;
  • poznavanje pomembnosti podpornega komuniciranja, empatije in ostalih komunikacijskih spretnosti;
  • poznavanje vzrokov za motnje v komuniciranju in osnovnih dimenzij konfliktov v komuniciranju;
  • poznavanje odnosnega komuniciranja in njegovih značilnosti (sporočevalna in odnosna funkcija komuniciranja);
  • razumevanje in uporaba asertivnega načina komuniciranja ter transakcijske analize;
  • razumevanje komunikacijskega odnosa med zdravstvenim osebjem ter med zdravstvenim osebjem in pacientom/ svojcem;
  • spoznati študente s komplementarnostjo specifičnih kompetenc posameznega zdravstvenega poklica;
  • usposobiti študente za načrtovanje medpoklicnega timskega dela za reševanje konkretnih zdravstvenih problemov;
  • naučiti študente spretnosti in ustreznih komunikacijskih veščin za medpoklicno sodelovanje in uspešno reševanje konfliktov;
  • znati kritično ovrednotiti in reflektirati svojo vlogo in vlogo drugih v timu.

Prenesljive/ključne spretnosti in drugi atributi:

  • učinkovito delo z bolniki;
  • zmožnost vživljanja v bolnike in svojce;
  • razvijanje kakovostnih odnosov z bolniki, svojci in sodelavci.


Kompetence na področju komunikacije: 

  • Sposobnost za celovito komunikacijo, interakcijo in učinkovito delo s sodelavci in na interdisciplinarni ravni in s posamezniki, družinami in skupinami.
  • Samostojno pridobivanje, uporaba in izmenjava informacij med pacienti in zdravstvenimi delavci ter v zdravstvenih ustanovah ter socialnem okolju.

Znanje in razumevanje:

  • Poznavanje temeljnih definicij komuniciranja in modelov medosebnega komuniciranja
  • razumevanje pomena verbalne in neverbalne komunikacije,
  • poznavanje osnovne dimenzije konfliktov v komuniciranju in komunikacijskih motenj,
  • razumevanje pomembnosti medosebne komunikacije,
  • poznavanje pomembnosti podpornega komuniciranja, empatije,
  • poznavanje elementov terapevtske komunikacije in njenega pomena,
  • poznavanje asertivnega komuniciranja, poznavanje različnih elementov komunikacije, kot so zaznavanje, sporočanje, poslušanje, odzivanje
  • študenti znajo sodelovati z razumevanjem, upoštevanjem in spoštovanjem različnih vlog in odgovornosti članov tima,
  • znajo komunicirati in z medpoklicnim sodelovanjem razreševati različne klinične probleme,
  • razumejo pomen vključevanja večih poklicnih skupin kot tudi pacientov in njihovih svojcev v obravnavo,  
  • znajo analizirati klinične izkušnje in z refleksijo razvijati nova uporabna znanja.
Obvezna literatura:
  • Kwame, A. & Petrucka, PM. A. 2021. A literature-based study of patient-centered care and communication in nurse-patient interactions: barriers, facilitators, and the way forward. BMC Nursing. 10.1186/s12912-021-00684-2.
  • Rungapadiachy, D.M., 2003. Medosebna komunikacija v zdravstvu. Ljubljana: Educy. 
  • Prebil, A., Mohar, P. & Drobne, J., 2009. Komunikacija v zdravstvu. Celje: Celjska Mohorjeva družba. 
  • Prebil, A., 2010. Primeri podpornega komuniciranja v komunikacijskem procesu. In: B. Skela, Savič, B.M. Kaučič, B. Filej, K. Skinder Savić, M. Mežik Veber, K. Romih, S. Pivač, J. Zurc, A. Prebil, M. Bahun, V. Čuk & P. Kersnik, eds. Teoretične in praktične osnove zdravstvene nege: izbrana poglavja. Jesenice: Fakulteta za zdravstvo Jesenice.
  • Ule, M., 2005. Psihologija komuniciranja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.  
  • Collaboration Within the Interprofessional Team. 2022. Nursing Management and Professional Concepts. Ed: Ernstmeyer, K. & Christman, E., Open Resources for Nursing [Internet]. Eau Claire (WI): Chippewa Valley Technical College; Standards & Conceptual Approach. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK598379/
  • Reeves, S., Pelone, F., Harrison, R., Goldman, J. & Zwarenstein, M. 2017. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, (6). Available at: https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD000072.pub3/full
  • Richard, A.,  Gagnon, M. & Careau, E. 2019. Using reflective practice in interprofessional education and practice: a realist review of its characteristics and effectiveness, Journal of Interprofessional Care,  33(5):424-436. 
Priporočljiva literatura:
 
Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti:
Pogoj za pristop k izpitu:
  • 50% prisotnost na predavanjih
  • 100% prisotnost na seminarju in pozitivno ocenjena seminarska naloga
Načini ocenjevanja:
  • pisni izpit (100% ocene)