Psihološki in sociološki vidiki zdravja
|
Modul: |
Družbene vede |
ECTS: |
4 |
Kontaktne ure predavanja: |
40 |
Kontaktne ure seminar: |
20 |
Kontaktne ure kabinetnih vaj: |
|
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja: |
|
Samostojno delo: |
60 |
Nosilec predmeta: |
doc. dr. Katja Pesjak
mag. Peter Markič, viš. pred. |
Letnik: |
2. letnik
|
Psihološki in sociološki vidiki zdravja
|
Kontaktne ure predavanja: |
40 |
Kontaktne ure seminar: |
20 |
Kontaktne ure kabinetnih vaj: |
|
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja: |
|
Samostojno delo: |
60 |
Nosilec predmeta: |
doc. dr. Katja Pesjak
mag. Peter Markič, viš. pred. |
Izvajalci predmeta: |
- doc. dr. Katja Pesjak
- mag. Peter Markič, viš. pred.
|
Stopnja: |
Visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje |
Semester: |
Letni |
Jezik: |
Slovenski
|
Cilji in predmetno
specifične kompetence: |
Študent bo:
- razumel sodobne paradigme in koncepte o zdravju in boleznih;
- osvojil znanja o dejavnikih zdravja;
- pridobil slovensko, evropsko in globalno dimenzijo neenakosti v zdravju;
- razumel pomen multikulturnih kompetenc in lastne kulturne pristranskosti;
- osvojil družbeno pogojena znanja, ki bodo pripomogla k boljši komunikaciji s pacienti in njihovimi družinami;
- razumel pomen psihologije v zdravstvu;
- razumel povezanost med telesom, duševnostjo in duhovnostjo;
- se bo zavedal pomembnosti skrbi zase.
Znanje in razumevanje:
- razumevanje družbene določenosti zdravja in bolezni;
- razumevanje socialnopsiholoških in globalnih dejavnikov zdravja in bolezni;
- razumevanje pomena multikulturnih kompetenc v zdravstveni negi;
- razumevanje posledic predsodkov in stereotipov za kakovost zdravstvene nege;
- zavedanje in razumevanje pomena psihologije in psiholoških veščin v zdravstvu;
- razumevanje pomembnih medosebnih procesov in grupne dinamike;
- zavedanje pomena duševnosti pri zdravljenju.
|
Obvezna literatura: |
- Lipovec Čebron, U., ed., 2016. Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba: priročnik za razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. Available at: http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/prirocnik_kulturne_kompetence_2016.pdf
- Ule, M., 2009. Spregledana razmerja. O družbenih vidikih sodobne medicine. Maribor: Aristej.
- Denny, E. & Earle, S., 2016. Sociology for nurses. 3rd ed. Cambridge: Polity Press.
- Hvalič Touzery, S., 2014. Kulturne kompetence medicinskih sester kot dejavnik kakovosti oskrbe pacientov. In: S. Pivač, et al., eds. 8. šola za klinične mentorje. Klinično usposabljanje skozi EU direktivo in mednarodne standarde ter izkušnje v Sloveniji: količina in kakovost kliničnega usposabljanja: zbornik predavanj. Jesenice: Fakulteta za zdravstvo, pp. 46-55.
- Rakovec Felser, Z., 2009. Psihologija telesnega bolnika in njegovega okolja. Maribor: Založba Pivec.
- Niven, N., 2006. The Psychology of Nursing Care. Edinburgh: Palgrave Macmillan.
- Payne, S., Waker J., 2002. Psihologija v zdravstveni negi. Ljubljana: Educy.
|
Priporočljiva literatura: |
- Klemenc-Ketiš, Z., 2009. Medikalizacija. Učno gradivo za 26. učne delavnice za zdravnike družinske medicine. Družinska medicina,7, suplement 4. Available at: http://www.drmed.org/wp-content/uploads/2014/06/Medikalizacija.pdf
- White, K., 2017. An Introduction to the Sociology of Health and Illness. 3rd ed. London: Sage.
- Kamin, T., 2011. Zdravje na barikadah : dileme promocije zdravja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
- Nyblade, L., Stockton, M.A., Giger, K., Bond, V., Ekstrand, M.L., Lean, R.M., et al., 2019. Stigma in health facilities: why it matters and how we can change it. BMC Medicine, 17(1), p. 25. https://doi.org/10.1186/s12916-019-1256-2 PMid:30764806; PMCid:PMC6376713
- Dispenza, J., 2018. Placebo ste vi. Brežice: Primus.
- Howick, J., 2020. Doktor TI. Ljubljana: Mladinska knjiga.
- Mate, G., 2019. Ko telo reče ne. Brežice: Primus.
- Šimleša, B., 2022. (P)ostani zdrav. Ljubljana: Mladinska knjiga.
|
|
Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti: |
Pogoji za pristop k izpitu:
- 50%/30% obvezna prisotnost na predavanjih
- 100% prisotnost na e-seminarju in pozitivno ocenjena seminarska naloga
|
Načini ocenjevanja: |
- pisni izpit (80% ocene)
- seminarska naloga (20% ocene)
|