Psihološki in sociološki vidiki zdravja
 
Modul: Družbene vede
ECTS: 4
Kontaktne ure predavanja: 40
Kontaktne ure seminar: 20
Kontaktne ure kabinetnih vaj:  
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja:  
Samostojno delo: 60
Nosilec predmeta: doc. dr. Katja Pesjak
mag. Peter Markič, viš. pred.
Letnik: 2. letnik
 
Psihološki in sociološki vidiki zdravja

Kontaktne ure predavanja: 40
Kontaktne ure seminar: 20
Kontaktne ure kabinetnih vaj:  
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja:  
Samostojno delo: 60
Nosilec predmeta: doc. dr. Katja Pesjak
mag. Peter Markič, viš. pred.
Izvajalci predmeta:
  • doc. dr. Katja Pesjak
  • mag. Peter Markič, viš. pred.
Stopnja: Visokošolski strokovni študijski program 1. stopnje  
Semester: Letni
Jezik: Slovenski
 
Cilji in predmetno
specifične kompetence:
Študent bo:
  • razumel sodobne paradigme in koncepte o zdravju in boleznih;  
  • osvojil znanja o dejavnikih zdravja;
  • pridobil slovensko, evropsko in globalno dimenzijo neenakosti v zdravju; 
  • razumel pomen multikulturnih kompetenc in lastne kulturne pristranskosti;
  • osvojil družbeno pogojena znanja, ki bodo pripomogla k boljši komunikaciji s pacienti in njihovimi družinami;
  • razumel pomen psihologije v zdravstvu;
  • razumel povezanost med telesom, duševnostjo in duhovnostjo;
  • se bo zavedal pomembnosti skrbi zase.
Znanje in razumevanje:
  • razumevanje družbene določenosti zdravja in bolezni;
  • razumevanje socialnopsiholoških in globalnih dejavnikov zdravja in bolezni;
  • razumevanje pomena multikulturnih kompetenc v zdravstveni negi;
  • razumevanje posledic predsodkov in stereotipov za kakovost zdravstvene nege;
  • zavedanje in razumevanje pomena psihologije in psiholoških veščin v zdravstvu;
  • razumevanje pomembnih medosebnih procesov in grupne dinamike;
  • zavedanje pomena duševnosti pri zdravljenju.
Obvezna literatura:
  • Lipovec Čebron, U., ed., 2016. Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba: priročnik za razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje.  Available at: http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/prirocnik_kulturne_kompetence_2016.pdf
  • Ule, M., 2009. Spregledana razmerja. O družbenih vidikih sodobne medicine. Maribor: Aristej. 
  • Denny, E. & Earle, S., 2016.  Sociology for nurses. 3rd ed. Cambridge: Polity Press. 
  • Hvalič Touzery, S., 2014. Kulturne kompetence medicinskih sester kot dejavnik kakovosti oskrbe pacientov. In: S. Pivač, et al., eds. 8. šola za klinične mentorje. Klinično usposabljanje skozi EU direktivo in mednarodne standarde ter izkušnje v Sloveniji: količina in kakovost kliničnega usposabljanja: zbornik predavanj. Jesenice: Fakulteta za zdravstvo, pp. 46-55.
  • Rakovec Felser, Z., 2009. Psihologija telesnega bolnika in njegovega okolja. Maribor: Založba Pivec.
  • Niven, N., 2006. The Psychology of Nursing Care. Edinburgh: Palgrave Macmillan.
  • Payne, S., Waker J., 2002. Psihologija v zdravstveni negi. Ljubljana: Educy.
Priporočljiva literatura:
  • Klemenc-Ketiš, Z., 2009. Medikalizacija. Učno gradivo za 26. učne delavnice za zdravnike družinske medicine. Družinska medicina,7, suplement 4. Available at: http://www.drmed.org/wp-content/uploads/2014/06/Medikalizacija.pdf
  • White, K., 2017. An Introduction to the Sociology of Health and Illness. 3rd ed. London: Sage. 
  • Kamin, T., 2011. Zdravje na barikadah : dileme promocije zdravja. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
  • Nyblade,  L.,  Stockton,  M.A.,  Giger,  K.,  Bond,  V.,  Ekstrand,  M.L., Lean, R.M., et al., 2019. Stigma in health facilities: why it matters and how we can change it. BMC Medicine, 17(1), p. 25. https://doi.org/10.1186/s12916-019-1256-2 PMid:30764806; PMCid:PMC6376713
  • Dispenza, J., 2018. Placebo ste vi. Brežice: Primus.
  • Howick, J., 2020. Doktor TI. Ljubljana: Mladinska knjiga.
  • Mate, G., 2019. Ko telo reče ne. Brežice: Primus.
  • Šimleša, B., 2022. (P)ostani zdrav. Ljubljana: Mladinska knjiga.

 
Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti:

Pogoji za pristop k izpitu:

  • 50%/30% obvezna prisotnost na predavanjih
  • 100% prisotnost na e-seminarju in pozitivno ocenjena seminarska naloga
Načini ocenjevanja:
  • pisni izpit (80% ocene)
  • seminarska naloga (20% ocene)