Etično delovanje na kliničnem usposabljanju
|
ECTS: |
5 |
Kontaktne ure predavanja: |
30 |
Kontaktne ure seminarja: |
40 |
Kontaktne ure kabinetnih vaj: |
|
Kontaktne ure kliničnega usposabljanja: |
|
Kontaktne ure drugih oblik dela: |
|
Nosilec predmeta: |
doc. dr. Sedina Kalender Smajlović
dr. Zdenka Tičar, pred.
|
Izvajalci predmeta: |
doc. dr .Sedina Kalender Smajlović
dr. Zdenka Tičar, pred.
|
Stopnja: |
Študijski program za izpopolnjevanje |
Letnik: |
1. |
Semester: |
Zimski |
Jezik: |
Slovenski |
Cilji in predmetno
specifične kompetence: |
Študent pridobi kompetence s področja kulture etike in vrednot v zdravstveni negi in kliničnem usposabljanju.
Pridobi znanja in spretnosti za uveljavljanje in spoštovanje zdravstvene nege kot etične discipline in klinične prakse.
Pridobi kompetence s področja pravne urejenosti o izvajanju kliničnih vaj (kliničnega usposabljanja) v zdravstveni negi.
Pridobi znanja in spretnosti na področju:
- morale in etike v zdravstveni negi s poudarkom na procesu kliničnega usposabljanja;
- etičnih teorij in teorij etičnega odločanja;
- upoštevanja etičnih načel v procesu kliničnega usposabljanja;
- varovanja pravic in zagotavljanje varnosti v procesu kliničnega usposabljanja;
- pravne urejenosti s poudarkom na kliničnem usposabljanju.
Pozna:
- vlogo mentorjev in etično delovanje v procesu kliničnega usposabljanja;
- modele medosebnih odnosov v procesu kliničnega usposabljanja;
- proces reševanja etičnih problemov in sprejemanja etičnih odločitev v kliničnem usposabljanju;
- uporabo modelov razreševanja etičnih problemov v kliničnem usposabljanju;
- posebna etično problemska področja v procesu kliničnega usposabljanja;
- prepozna in pristopa k reševanju etičnih dilem in etičnih problemov, pozna razlike med etično dilemo in etičnim problemom;
- izkazuje zagovorništvo;
- izkazuje razumevanje temeljnih pravnih pojmov;
- zna uporabljati pravne argumente in ustno in pisno se izražati o teoretičnih vprašanjih prava;
- zna argumentirati odločitev;
- zna reševati teoretične pravne probleme;
- razvija kritično in samokritično presojo;
- sposobnost fleksibilne uporabe znanja v praksi;
- zmožnost za prepoznavanje in izkoriščanje priložnosti, ki se ponujajo v delovnem in družbenem okolju.
|
Obvezna literatura: |
- Billings, D.M., & Halstead, J.A., 2015. Teaching nursing – a Quide for faculty. 5th ed. St. Louis: Elsevier.
- Borhani, F., Alhani, F., Mohammadi, E. & Abbaszadeh, A., 2010. Professional Ethical Competence in nursing: the role of nursing instructors. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 3(3).
- Chang, E., 2016. Transitions in nursing – preparing for professional practice. Chatswood, New South Wales: Elsevier.
- Direktiva 2013/55/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. novembra 2013 o spremembi Direktive 2005/36/ES o priznavanju poklicnih kvalifikacij in Uredbe (EU) št. 1024/2012 o upravnem sodelovanju prek informacijskega sistema za notranji trg (uredba IMI). Uradni list Evropske unije, L 354/135. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013L0055&from=CS
- Direktiva 2006/123/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. decembra 2006 o storitvah na notranjem trgu. Uradni list Evropske unije, L 376/36. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0123&from=SL
- Ellis, P., 2017. Understanding Ethics for Nursing Students. 2nd. ed. Thousand Oaks: Sage.
- Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin, 2017. Etični kodeks Fakultete za zdravstvo Angele Boškin. Jesenice: FZAB. Available at: https://www.fzab.si/uploads/file/60_1_2017_Eticni_kodeks_FZAB_17052017(1).pdf
- Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin, 2018. Navodilo o obveznostih in odgovornostih študenta Fakultete za zdravstvo Angele Boškin pri opravljanju kliničnega usposabljanja in izbirnega kliničnega usposabljanja v učnih bazah. Jesenice: FZAB. Available at: https://www.fzab.si/uploads/file/AKTI%20FZAB/12_03_Navodila_o_obveznostih_in_odgovornostih_studenta_na_KU_in_IKU_19092018.pdf
- Kodeks etike za babice Slovenije, 2014. Uradni list Republike Slovenije, št. 71. Available at: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=DRUG4055
- Kvas, A. & Seljak, J., 2013. Ocena vodstvenih kompetenc na področju etike za vodje v zdravstveni negi. Obzornik zdravstvene nege, 47(1), pp. 8–17.
- Visoka šola za zdravstveno nego Jesenice, 2011. Napredna znanja za kakovostno delo s študenti zdravstvene nege – poklicna etika in profesionalni razvoj: zbornik prispevkov / 4. šola za klinične mentorje, Jesenice, 13. 9. 2011-15. 9. 2011. Jesenice: VŠZNJ.
- Pravilnik o pogojih, ki jih mora izpolnjevati zavod za izvajanje praktičnega pouka dijakov zdravstvenih šol in študentov visokošolskih zavodov za podelitev naziva učni zavod, 2005. Uradni list Republike Slovenije, št. 103/05.
- Pravilnik o sestavi, nalogah, pristojnostih in načinu dela Komisije Republike Slovenije za medicinsko etiko, 2018. Uradni list Republike Slovenije, št. 21.
- Robichaux, C., 2016. Ethical Competence in Nursing Practice: Competencies, Skills, Decision-Making. New York: Springer publishing company.
- Skela Savič, B. & Kiger, A., 2015. Self-assessment of clinical nurse mentors as dimensions of professional development and the capability of developing ethical values at nursing students: A correlational research study. Nurse education today, 35(10), pp. 1044-1051.
- University of Missouri – Kansas City, School of Nursing and Health Studies, n.d. Standards of professional and ethical behaviour. Available at: http://sonhs.umkc.edu/wp-content/uploads/2014/10/honor-code.pdf
- Sinclair, J.M., 2013. New Zealand Nursing students experience of ethical issues in clinical practice. A descriptive study. Taradale, New Zeland: Easteren institute of technology. Available at: https://repository.digitalnz.org/system/uploads/record/attachment/661/new_zealand_nursing_students__experiences_of_ethical_issues_in_clinical_practice__a_descriptive_study.pdf
- Tsuruwaka, M., 2017. Consulted ethical problems of clinical nursing practice: perspective of faculty members in Japan. BMC Nursing, 16: 23.
- Zakon o delovnih razmerjih, 2013. Uradni list Republike Slovenije, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16 in 15/17 – odl. US.
|
Priporočljiva literatura: |
- Alston, P., Goodman, R. & Steiner, H.J., 2008. International Human Rights in Context: Law,
- Politics, Morals, OUP. New York: Oxford University Press.
- Gomien, D., 2009. Kratek vodič po Evropski konvenciji o človekovih pravicah, Svet Evrope. Ljubljana: Ministrstvo za pravosodje, Center za izobraževanje v pravosodju.
- Kovač, J., 2014. Razmerje med varnostjo in svobodo ter posegi v človekove pravice v kazenskopravnem pomenu. Available at: https://www.fvv.um.si/dv2014/zbornik/Kovac.pdf.
|
Pogoji za vključitev v delo
oziroma za opravljanje
študijskih obveznosti: |
- Vpis v izobraževalni program.
- Poznavanje pravne urejenosti na področju zdravstvene dejavnosti.
|
Metode ocenjevanja: |
pisni izpit, seminarska naloga 60 % : 40 %
|